V around the W

Sydney

2016. október 18. - laszlovercsi

Jókor jött Sydney a programban, jól esett egy kicsit "otthonosan" lenni - ugyanis Hanna barátosném vendégszeretetét élvezhettem végig :) Jó volt magyar szót hallani (már egy hónapja csak írásban használtam a magyart) és Hannával találkozni! Ezúton is óriási köszönet Hannának, nem csak a vendéglátásért, hanem az utazást megelőző konzultációkért és hosszas hétvégi Skypeolásokért! <3 Részemről abszolút megérte, mind Sydney, mind Új Zéland fantasztikus élmény volt - remélem Hannának is megtérült a befektetett energia ;)

Csütörtök reggel érkeztem Sydneybe, Hanna szabit vett ki aznap, úgyhogy sokat nem is időztünk, lepakoltam, magamhoz tértem kicsit, és már mentünk is a tengerpartra (fürdéshez azért még túl hűvös volt). Nem terveztük túl hosszúra a napot, de végül egy jó nagyot sétáltunk a tengerpart mentén, több öblöt, strandot is megnéztünk - persze miután az első strandon délutáni sziesztáztam kicsit :) Másnap Hanna dolgozott, esett az eső, nekem pedig semmi tervem nem volt alváson és mosáson kívül - úgyhogy kiváló volt az esős nap időzítése! Szombatra lóverseny volt a program, amire a kötelező tengerparti futás után össze is szedtük nagy lassan magunk. Fogadásban nem voltunk túl sikeresek, de annál jobban éreztük magunk. A lovakon kívül a díszes társaságot is jól szemügyre vettük: sznobokat, magukat grófnak és grófnénak képzelő parasztokat (na jó, kicsit lehet erős a megfogalmazás :)), munkásembereket és hozzánk hasonló jól szórakozó emberkéket. Egy dolog viszont közös volt mindegyik kategóriában: mindenki több pezsgőt és/vagy sört ivott a kelleténél :D

Vasárnaptól beindult a gépezet, annyi mindent láttam Sydneyben, hogy nem is tudom tán mind összeszedni. A keleti, tengerparti városrészektől a belvároson át az északi részekig mindenfele jártunk. A belváros igazi nagyvárosi hangulatú, felhőkarcolók, elegáns áruházak, öltönyös tömeg. A tengerpart, az öblök és parkok, a fennmaradt történelmi épületek és az eldugott romkocsmák viszont egyedi vonásokat adnak a városnak. Nagyon tetszett, egyszerre volt pezsgő és nyugodt, modern és klasszikus. A keleti és északi részek inkább kertes ház jellegűek voltak, közeli strandokkal, szép, rendezett utcákkal, és helyenként Balaton-feelinggel. Illetve angolszász város lévén egész sok volt a buffaloihoz hasonló ház - időnként teljes nosztalgia hangulat kapott el!

A belvároson, tengerparton és persze Operaházon kívül a Spit to Manly sétát emelném ki: 10 km-es séta a tengerparton, illetve parkokon át. Fantasztikusan gyönyörű volt és két bónusz még hátra volt! Az egyik Manly maga: itt ugyanis egy korzó köti össze az óceán partot és a belső öblöt. Az újabb kilátásos vacsi után pedig komppal mentünk vissza a belvárosba, úgyhogy megcsodálhattam a vízről a kivilágított várost (és pont a Paralimpia első napja volt, úgyhogy az Operaház olimpiai színekbe öltözött).

Két kirándulós napunk is volt: Blue Mountainsbe és Palm Beachre is elmentünk egy-egy napra. Blue Mountains külön bejegyzés lesz, mert túl sok a kép és nem tudom egy posztba felrakni :)
Palm Beachnek Manlyhez hasonló adottságai vannak: egy öböl csúcsán van, így egyik oldalán óceán, másikon az öböl terül el. Itt találkoztunk egy tündérien cuki nyugdíjas barátosné párossal, akik csak azért jöttek ide, mert a kedvenc ausztrál szappanoperájuk egyes részeit itt forgatják. Teljesen el voltak ájulva, hogy találkozhattak a sztárokkal, mi meg el voltunk ájulva tőlük, hogy mennyire vagány-aranyosak! Este még mentünk egy kört a helyi komppal, ami átvitt egy szigetre ahol rengeteg wallaby éldegél. A cukiság faktor tovább emelkedett: először egy pöttöm, nagyjából hat éves, szöszi, mezítlábas kislányon akadt meg a szemünk, aki láthatóan épp suliból tartott haza a komppal - egyedül (és persze nem azért volt mezítláb mert ne futotta volna cipőre, itt szimplán lazaság van :)). A kompos személyzet (egy idősebb és egy fiatalabb fazon) szuper aranyos volt a kislánnyal, láthatóan ismerték már. Aztán a mi szívünkbe is belopták maguk: ahelyett, hogy meg kellett volna várnunk a következő kompot, kiraktak, megvárták amíg megnézzük a wallabykat és vissza is fuvaroztak minket.

Tényleg nehéz lenne minden helyet összeszedni, ahol jártam Sydneyben (meg már épp fáradok a blogírásban is :)), de nagyon tetszett a város és szuperül éreztem magam! Pláne, hogy volt egy jó kis idegenvezetőm és a kötelező helyeken kívül az igazi városból is kaptam ízelítőt, így az ausztrálok nyugis, kedves, segítőkész életvitelét is megismerhettem.

Pár "fun-fact" és videó még a végére (nálam sokkal frappánsabban foglalják össze a dolgokat :)).

• Három féle rugby liga is van:
    • Union: ez hasonlít legjobban az amerikai focihoz, ebben van a legtöbb birkózás, és ez az, amit Olimpián is játszanak (csak ott 7 fős csapatokkal). Néha mintha kicsi a rakás lenne a játék lényege.
    • League (NRL, National Rugby League): legnépszerűbb és a legtöbb pénz van benne. A Unionnál kevésbé birkózós, pörgősebb. Tényleg nem rossz, az amerikai focinál pedig lényegesen izgibb!
    • Aussie Rules AFL (Australian Football League): legkevésbé birkózós, főleg futkároznak (és kapkodnak a labda után), ennek megfelelően kisebbek az urak és atlétában játszanak ;)
  • Szerencsejáték: őrült nagy Ausztráliában. Egy jó példa a lóversenyzés. November első keddjén van a Melbourne Cup, ami az egyik legnagyobb lóverseny a világon. Ausztráliában „The race that stops the nation” néven fut, ami magáért beszél. Az államban, ahol rendezik munkaszüneti nap, de más államokban is csak fél napot dolgoznak az emberek. Egy másik példa az agár kutya versenyzés, amit nem rég betiltottak (szigorúan az állatvédés logikája mellett maradva nem tudom a lovaknak mitől jobb a versenyzés..), de nagy lobby hatására 3 hónap után már újra lehet csinálni. Akkora a kereslet ezekre a versenyekre és a fogadásra, hogy számítógép által generált agár és lóversenyek is vannak, és azokra is lehet fogadni. Pontosan. Bemegy az ember a kocsmába, ott van a kivetítő, a kis pixeles kutyusok/lovak futnak körbe, a fogadógépnél pedig meg lehet tenni a téteket.
  • Az ingatlan árak őrültek, magyar fejjel elképzelhetetlenek... (főleg Sydneyben)
  • Pár videó az ausztrál kiejtésről (és annyira igaz :))
    • Különböző AUS akcentusok
    • Az AUS akcentus:
    • AUS rövidítések (így nem csoda, ha nem értem mit akarnak :)):
  • Rengetegen edzés cuccban jönnek-mennek, akkor is, amikor semmi edzés nincs a programjukban :)
  • Ausztrál humor - mókás videó az amerikai fegyver engedélyről (és némi fricska Amerikának :)), egy ausztrál komikus tollából

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.